The first presentation of Martyr was at the University of Connecticut by invitation of the professor Dr. Gigliotti. The audience were students of Cinema and literature.
On of those students sent Jac Avila a letter containing his impressions. It was the first critique that Martyr received.
Concerning the feature film you showcased for our Film and Literature class.
I thought I would give you at least one person’s humble opinion.
I am fascinated by artistic visions. An artist myself, I am always intrigued to see one’s passions brought to life, that progression of intention, strife, and outcome. Clearly, your film is a labor of love. There is a line delivered fairly early on in the movie, something to the effect, “You’ll appreciate freedom when it’s taken away from you.” The line stuck with me because, in Camille’s case, I found it to be just the opposite. Her entire journey is in pursuit of freedom, something she obviously lacks; although the methods she chooses in procuring it are certainly interesting ones: she forsakes a relationship of stability and love for one of uncertainty and torment. That these turn into a sort of liberation speaks volumes about a deeply affected psychology. She is quite the interesting character, to say the least.
Personally, I am drawn to religious commentaries and the unholy marriage of pain/pleasure, both of which are sprinkled liberally throughout your film. I feel the strongest parts of the work, however, are the ones that deal with neither. I am speaking of the one on one conversations between Dave and Julian, Camille and Tadeusz, etc.; their rumination of everyday living, love and loss keep the work grounded. (They also inject some humor into otherwise dire matter.) Here the humanity, the universality of painful existence, is allowed to shine. That isn’t to say I don’t feel the graphic scenes are unsuccessful. To the contrary, the “one on ones” are effective precisely because of their juxtaposition with depictions of animalistic impulses and cruelty. You cut from such bloody, ghastly extremes back to delicate interactions seamlessly. In short, I feel it is this balance of convention/excess, love/hate, acceptance/rejection that propels the film along.
While I am not that acquainted with the story of Eulalia, I am still able to appreciate Camille’s quest, the lengths she is willing to go to feel fulfilled. Many, no doubt, will find such lengths disturbing. I don’t see them as all that divorced from the lengths the artist takes to deliver his or her creations to the masses. Anything worth creating tends to stem from hardship, heartache, woe, and suffering. I mean, I’ve written a lot of songs and painted a lot of pictures, and I don’t recall a damn one of them coming from an abundance of happiness.
In any event, I want to thank you again for having allowed us to participate in the film’s first screening. I wish you much success with its distribution and festival showings. Take care.
Sincerely,
Joe Clifford
(Version en Español)
La primera presentación pública de Martyr fué en la Universidad de Connecticut por invitación del profesor de cine Dr. Gigliotti. La audiencia eran sus estudiantes de cine y literatura.
Uno de los estudiantes se dió la tarea de enviarme sus impresiones. Esta es la primera crítica que recibió Martyr.
Sobre la película que mostraste a nuestra clase de Cine y Literatura.
Pense que por lo menos puedo darte la humilde opinión de una persona.
Me fascinan las visiones artísticas. Como artista, siempre me intriga ver como uno lleva a la vida una pasión, esa progresión de la intentión, la lucha y el resultado. Ciertamente, tu pelicula es una labor de amor. Hay un párrafo en el diálogo bastante temprano en el film, algo así como: “Se aprecia la libertad cuando te la quitan”. Esa linea se me quedó porque, en el caso de Camille, he visto que es lo opuesto. Todo su recorrido es en busca de libertad, algo que obviamente no tiene: aunque los métodos que elige para encontrarla son realmente interesantes: deja una relación de estabilidad y amor por un camino incierto y lleno de tormento. El hecho que eso se convierte en un tipo de liberación dice volúmenes sobre una psicología profundamente afectada. Ella es un personaje interesante, es lo mínimo que se puede decir.
Personalmente me atraen los comentarios religiosos y la impia unión entre el dolor y el placer, ambos liberalmente repartidos en todo tu film. Pero pienso que las partes mas fuertes del trabajo, sin embargo, son aquellas que no tienen que ver con ninguno de esos puntos. Me refiero a las conversaciones uno a uno entre Dave y Julien, Camille y Tadeusz, etc.; sus reflexiones de la vida diaria, el amor, la perdida mantienen el trabajo bien fundado. Tambien inyectan algo de humor en un asunto terrible. Aquí la humanidad, la universalidad de una existencia dolorosa, sale a relucir.
Lo que no quiere decir que las escenas gráficas no funcionen. Al contraro. Los uno a uno son efectivos precisamente por la yuxtaposición con representaciones de impulsos animales y crueldad. Tú cortas de tan sangrientos y horripilantes extremos a las interacciones delicadas sin ningún problema. En resumen, siento que es este balance de convencional/exceso, amor/odio, aceptación/rechazo es lo que empuja al film hacia delante.
Aunque no estoy familiarizado con la historia de Eulalia, todavía puedo apreciar la busqueda de Camille, los extremos a los que está dispuesta a llegar para sentirse completa. Muchos, sin duda, verán estos extremos inquietantes. Yo no los veo tan alejados de los extremos a los que un artista llega para llevar sus creaciones a las masas. Cualquier cosa que merece ser creada, tiende a surgir de las dificultades, angustias, lamentos, sufrimientos. Me explico, he escrito muchas canciones y he pintado muchas pinturas y no recuerdo ninguna maldita de ellas emergiendo de una abundancia de felicidad.
De cualquier manera, quiero agradecerte nuevamente por permitirnos participar de la primera presentación de la pelicula. Te deseo exitos con la distribución, festivales y presentaciones. Cuidate.
Sinceramente,
Joe Clifford
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